Analyse this!

Sattusin buduaar.ee lehel peale artiklile, kus antakse näpunäiteid, kuidas tervislikumalt toituda ja seeläbi kas kaalust alla võtta või head vormi säilitada. Ja ma siis analüüsisin ennast ka natuke. Tulemus oli mulle endale üllatav.

* Tee kõik kastmed ja dipikastmed maitsestamata jogurti või lahja hapukoorega! Sa isegi ei kujuta ette, kui salakaval võib olla ühe maitsva kartulisalati hapukoore-majoneesi kaste, kui on kokku segatud rammusad tooted.
Dipikastmeid ma ei söö praktiliselt kunagi. See tähendab, et koju ma neid ei osta või kui ostan, siis ainult juhul, kui mingi suurem seltskond külla tuleb ja on vaja näkse pakkuda. Siiski juhtub seda umbes kord aastas. Salatitest eelistan ilma koore-majoneesikastmeta variante, lemmik on näiteks vinegret.

* Kasuta toiduvalmistamisel oliiviõli! Eelistades toidutegemisel (praadimisel ja salatites) oliiviõli, oled teinud tervisliku valiku ja säästad seeläbi ka kaloreid.
Minu kapis on juba mitu aastat esindatud ainult oliivõli, ei tuleks enam selle pealegi, et midagi muud osta.

* Vaheta kartulikrõpsud porgandi ja lillkapsa vastu! Tee juurde hästimaitsestatud dipikaste maitsestamata jogrtist, lisa veidi tilli ning tervislik suupiste õhtuseks telekaõhtuks on olemas.
Kartulikrõpsud kaotasid minu jaoks igasuguse võlu peale seda, kui avastasin, kui head on maisikrõpsud. Niisama koju ma neid siiski ei osta. Ja porgand, lillkapsas, aga ka sellerivarred, paprika, kurk jms. on igati kiiduväärt suupisted.

* Eelista koorejäätisele mahlapulka. Sellist valikut tehes on sul luba maiustada lausa kahe mahlapulgaga.
Mahlapulka hakkasin vihkama peale esimest korda, kui seda lapsena sõin. See oli kuidagi petukaup. Samas söön ma jäätist üldse haruharva, ei teagi miks...

* Kui šokolaad, siis tume! Vahel tuleb kõigil ette magusaisu ning see pole patt. Natuke šokolaadi võib tervisele ka kasulik olla. Eelistades tumedat šokolaadi, saad esiteks vähem kaloreid ning see on kasulik ka südamele ning tõstab hea kolesterooli taset veres.
Vat see on nüüd koht, kus pean pea langetama ja ütlema: "Forgive me father, for I have sinned!", sest tume šokolaad kohe kindlasti mu lemmikute hulka ei kuulu, pigem armastan piima- ja valget šokolaadi. Aga eks neid tule ka ikka piirata.

* Joo kohvi lahja piimaga. kui tahad vähem kaloreid, väldi rammusat 20% kohvikoort ning harjuta ennast kohvi jooma lahja piimaga.
Nii kaua, kui mäletan, olen joonud kohvi piimaga, mitte kohvikoorega. Viimane rikub minu jaoks kohvi maitse absoluutselt ära.

* Unusta limonaadid ja teised magusad gaseeritud joogid. Tee endale parem gaseeritud sidruniveest ise limonaad, lisades maitseks juurde ka päris sidrunit.
Ma ei armasta gaseeritud jooke. Kui, siis ainult alkohoolseid: siidrit, õlut, šampust. Igasugused Kellukesed ja Sossa-soolad võivad minu poolest olemata olla, samuti gaasiga vesi.

* Ära pane supile hapukoort. Supp maitseb hea ka ilma selleta. Lisa parem tilli, murulauku või mõnda teist rohelist maitseainet.
Väiksena pandi igale supile hapukoor peale, see oli nagu rusikareegel. Mingi hetk avastasin, et supp maitseb ilma selleta palju parem. Nüüd on ainult seljanka see, kuhu törtsu valget ollust sisse võin panna. Aga sibul, till, murulauk ... bring it on!

* Kana süües võta alata ära rasvane kananahk. Seal on peidus palju kaloreid. Ka teiste lihatoitude juures püüa vältida nähtava rasva söömist ning eelista alati tailiha.
Kananahk on hea, aga olenevalt sellest siiski, kuidas see kana tehtud on. Niisama pekki ja rasva ei kujuta ennast ette näost sisse ajamas. Aga liha peab siiski mahlane olema!

* Väldi leivakattena võid. On ka teis alternatiive – näiteks sinep, lahja majonees, lahjad määrde- ja toorjuustud. Või mis veel parem, jäta kate leivale üldse panemata.
Viimastel kuudel on või minu külmkapis ainult sel põhjusel, et leivavormi määrida. Muidu eelistan kas toorjuustu või üldse mitte midagi. Seega jälle pihtas-põhjas.

* Eelista rukkileiba. Püüa vältida nisutooteid ja saia. Järgmine kord, kui lähed poodi, uuri leivapakke ning märkad ka ise, et igalt viilult on võimalik kokku hoida hulk kaloreid, kui eelistad õiget teraviljatoodet.
Juba mitu kuud küpsetan ise leiba - rukki- ja odrajahust. Saia ei ole jällegi aastaid koju ostnud, endale vähemalt mitte. Kuidagi on nii kujunenud, et ei teki vajadust selle järgi.

* Eelista kuiva valget veini. Tegemist on lahja alkoholiga, mis ei anna palju kaloreid ning saad peol ka naeratada, ilma et hambad punased oleksid (näiteks punasest veinist). Kindlasti ära tarbi õlut, siidrit ning kanget alkoholi, kui soovid kokku hoida kaloreid. Näiteks (12 cl) valget veini annab 90 kcal, samas üks pits (4 cl) viina annab 90 kcal, üks pits likööri (4 cl) 100–120 kcal ning üks purk õlut/siidrit (0,5 l) lausa 150–200 kcal.
Iga kell valin valge veini punase asemel. Ja mida kuivem, seda parem. Muust alkoholist pole siiski täielikult suutnud loobuda. Ega pole tegelikult üritanud ka. Mõistlikus koguses ei näe ma sellest probleemi.

KOLM KULDREEGLIT

• Igaks toidukorraks varu piisavalt aega, et saaksid toitu nautida ning korralikult läbi mäluda.
• Võta pigem väike ports tihedamini, kui suur kogus harvemini. Ideaalis on päevas kolm põhitoidukorda ja kaks oodet – lõuna- ja õhtuoode. Püüa vältida sellist stiili, et on näiteks kaks korda päevas väga suur portsjon.
• Ära söö neli tundi enne magamaminekut.
Olen kõigega nõus!

Üldiselt oli üllatus see, et need targad näpunäited on minu jaoks igapäevaelus täiesti tavalised asjad. Samas on minu meelest oluline rõhutada, et nendest üksi ei piisa, kui üldse ennast ei liiguta. Kasuks muidugi, aga põhiline tervis, hea enesetunne ja rahulolu tuleb siiski spordist. Kui need kaks kokku panna, siis on tulemus super! Töötame siis kõik selles suunas!

PS! Alati tehke mu sõnade, mitte mu tegude järgi!

Kommentaare ei ole: